Tudom, vállalkozás finanszírozási kérdéseket ígértem áprilisra, de van egy téma, melyet még a pénzügyek előtt fontosnak tartok megemlíteni, ez pedig a realitásvizsgálat.

Kicsit távolabbról indítok... szerintem nincs olyan ember, akinek ne lenne legalább egy jónak hitt üzleti ötlete, amit egyszer, majd (ha lesz pénze, lesz ideje, alkalmas lesz a piaci szituáció, stb) megvalósít. Le merem fogadni, hogy neked is van egy ötleted, amiről azt gondolod működőképes.

A legtöbben azonban abba a hibába esnek, hogy szerelmesek lesznek saját ötletükbe, és mint tudjuk a szerelem vak; nem látjuk zseniáliasnak hitt elképzelésünk kockázatait, buktatóit, csak a Forint (vagy Euro) kötegeket és a szép új sportkocsinkat, amit a "tuti ötlet" megvalósításából remélünk megszerzni.

Mielőtt sorra veszem az egyes cégtípusoknak és vállalkozási fázisoknak megfelelő start-up, finanszírozási vagy épp tőkebevonási lehetőségeket, úgy gondoltam egy bejegyzés erejéig szót ejtek a realitás vizsgálat néhány módszeréről.

A jobb áttekintehtőség érdekében készítettem egy ellenőrzőlistát azokról a lépésekről, melyeken érdemes végigmenned mielőtt milliókat fektetsz egy esetleg működésképtelen ötletbe. Ha minden pontot kipipáltál és még ezek után is úgy gondolod, hogy az ötleted működőképes, akkor jó esélyed van arra, hogy nem fogsz (nagyot) bukni.

  • Üzleti terv
    Lehet, hogy már százszor is végiggondoltad (fejben) a vállalkozási ötletedet, de az üzleti terv - azon túl, hogy kötött szerkezete miatt más perspektívából láttatja az elképzelésedet - a hitelkérelemnél is szükséges, így ha elkészíted kétszeresen sem dolgozol vele "feleslegesen".
    Az üzleti terv felépítésének, tartalmának egy külön bejegyzést fogok később szentelni.
     
  • (Ár)ajánlatok
    A számításokhoz sok esetben szükséged lesz árakra. Reális árak szerzéséhez a legjobb forrás ha ajánlatot kérsz leendő beszállítóidtól, alvállalkozóidtól. Ha például egy webáruházat szeretnél készíttetni, akkor webfejlesztő cég(ek)től kell majd ajánlatot kérned. Ilyen esetekben mindig kérj több helyről ajánlatot, ne szégyelld megversenyeztetni a cégeket. Ha leendő üzletedet érintő bizalmas információkat kényszerülsz kiadni (pl. weboldal esetén) ne felejts el titoktartási nyilatkozatot aláiratni a cégekkel.
     
  • Konkurencia vizsgálat
    Ősi szabály az "ismerd meg az ellenséged". Nézd meg, hogy van-e már hasonló, natán ugyanolyan vállalkozás, mint amilyet Te szándékozol indítani és ami még fontosabb: mitől lesz a Te terméked/szolgáltatásod jobb? Mit lehet ellesni a piacvezetőtől és mit lehetne ehhez hozzáadni? Sokszor külföldi cégek kiforrottabb megoldásokat alkalmaznak, jó ötleteket lehet ellesni tőlük. Egy kis bátorsággal akár inetrjút is készíthetsz leendő konkurenseiddel, mondván, hogy egyetemi tanulmányt írsz, kutatást folytatsz, vagy egy újságcikkhez gyűjtesz háttérinformációt - üzleti titkokat nyilván nem tudsz meg, de sok más hasznos információhoz (pl. mennyire megy jól nekik az üzlet, hogy vélekedik a jövőbeli kilátásokról, stb) hozzájuthatsz.
     
  • Piackutatás
    Érdemes néhány leendő/potenciális ügyféllel, illetve vevővel elbeszélgetni, hogy mi alapján választ céget/terméket. Mitől lenne még elégedettebb? Tetszik-e neki a Te terméked/szolgáltatásod, illetőleg a koncepciód? Sokszor óriási ötleteket adnak az ilyen beszélgetések. Leülhetsz ismerősökkel is, de érdemes néhány ismeretlen interjúalanyt is választani. Nem kell 100%-osan reprezentatívnak lennie a csoportnak de figyelj rá, hogy mindkét nem képviselőivel beszélj, legyenek idősebbek és fiatalabbak, hozzáértők és laikusok egyaránt. Egyszóval: ismerd meg a leendő ügyfeleidet.
     
  • Külföldön működik?
    Pozitív jelzésnek lehet venni, ha van már külföldön működő üzleti modell hasonló területen. Persze sose felejtsd el, hogy ez itt NEM Amerika. Magyar viszonyokban, magyar fizetésekben és magyar emberekben gondolkodj! Már ha egyáltalán a magyar piacra akarsz lépni...
     
  • Pesszimista kalkuláció
    Először is végezz konkrét számításokat! Nem fejben, nagyjából, hanem KSH (vagy más) adatok alapján, valós árakkal, valós kamatokkal, excelben. Másodszorra pedig: pénzügyi számítások esetén MINDIG számolj pesszimistán! Ez az egyik legjobb tanács amit adhatok. Ha valóra válik a rémálmod, akkor legalább felkészültél rá, minden más esetben pedig csak pozitív csalódás érhet. A pénzügyi terv (cash-flow, eredménykimutatás, mérleg, stb.) egyébként az üzleti terv része is egyben.
     
  • Szaksajtó
    Olvasd rendszeresen a témában megjelenő írásokat, iratkozz fel szakmai blogokra RSS-el, vagy jelentkezz fel hírlevélre, ha teheted menj el személyesen is olyan szemináriumra, tréningre, konferenciára, ahol a vállalkozási ötletedet érintő témáról van szó és más emberekkel beszélhetsz. Olyan véleményeket olvashatsz, hallhatsz, amik alapjaiban változtathatják meg az üzleti modelledet. Velem is előfordult, hogy olyasvalakivel beszéltem, aki szinte egy-az-egyben abba bukott bele, amire én épp vállalkozni készültem. Értékes tapasztalatait megosztva velem, alaposan újragondoltam és átdolgoztam terveimet.
     
  • Leendő partnerek
    Ha körvonalazódott az üzleti modell, a termék/szolgáltatás, a szükséges (pénzügyi) források, akkor biztosítsd be előre leendő partnereidet. Keresd meg azokat a cégeket, akikkel együtt akarsz dolgozni, akiknek a segítségére szükséged lehet és kínálj nekik valamit, ami miatt támogatásukról biztosítanak. Egy bank is szívesebben ad kölcsönt, ha lát egy kidolgozott üzleti tervet, plusz néhány aláírt szándéknyilatkozatot leendő üzleti partnereidtől.

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarvallalkozo.blog.hu/api/trackback/id/tr161048779

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása